יום רביעי, 16 בדצמבר 2015


קידום יושרה אקדמית ומקצועית באמצעות הבנייה והטמעה של קוד אתי ליושרה אקדמית



המושג יושרה אקדמית משמעותו כי כל הנושאים הקשורים בפעילות האקדמית- הוראה ולמידה, רכישת מיומנויות, ערכים וידע חדש המתנהלים מתוך כנות. בדרך כלל, התנהגויות הנתפסות כסוטות מיושרה אקדמית נקשרות עם התנהגויות כגון העתקה בבחינות. יושרה אקדמית מוגדרת כמחויבות, אפילו לנוכח קשיים.



ליושרה אקדמית יש חמישה ערכי יסוד: כבוד, כנות, הוגנות אמון ואחריות.

כנות (honesty) – התנהגות אנושית שמתבטאת בקידום החיפוש אחר אמת וידע באמצעות דרישה לכנות אישית ואינטלקטואלית בלמידה, בהוראה, במחקר ובשירות.

אמון (trust) – טיפוח אוירה של אמון הדדי, עידוד חליפין חופשי של רעיונות ומתן אפשרות לכל אדם למצות את מלוא הפוטנציאל שבו. מתן אישור למעשי האחר, הנגזר מכנות עקבית.

הוגנות (fairness) – התנהגות המבטאת יחס נכון ורצוי, ונטול אפליה, ייסוד סטנדרטים, פרקטיקות, ותהליכים ברורים וצפייה להוגנות באינטראקציות בין התלמידים, סגל המרצים והסגל המנהלי.

כבוד (respect) – רגש או יחס כלפי אדם אחר בזכות ערכו הפנימי או סמכותו. תפיסת האדם כמטרה בפני עצמה ולא רק כאמצעי להשגת מטרותינו. הכרה באופיו המשתף של תהליך הלמידה והערכת טווח רחב של דעות ורעיונות.

אחריות (responsibility) – החובה והנכונות לבצע פעולה אשר האדם מופקד עליה או קיבל על עצמו.

החזון שלנו-
אקלים גן מיטבי מכונן סביבה חברתית-לימודית בטוחה, תומכת, שוויונית ואסתטית, המקדמת התפתחות של כל ילד. הוא מספק את תחושת הביטחון והמוגנות לכלל הילדים ומאפשר להשקיע בהתפתחות האישית של כל פרט. ניתן לקשור את החזון שלנו לכל אחד מחמשת ערכי היושרה.

בחירתנו היא: 
הוגנותכדי שנשיג סביבה לימודית חברתית בטוחה תומכת ושוויוניות ללא אפליות,התנהגות המבטאת יחס נכון ורצוי, ייסוד סטנדרטים, פרקטיקות, תהליכים ברורים וצפייה להוגנות באינטראקציות בין התלמידים, לסגל המרצים והסגל המנהלי יש צורך בהוגנות.

ההמלצה המעשית שלנו:

כדי להשיג הוגנות הצוות החינוכי צריך להסתכל על כל תלמיד באשר הוא, בצורה שוויונית והוגנת ללא אפליה, לעזור לתלמיד בהתאם לצרכיו בצורה הוגנת, שהתלמידים ידעו שיש סביבם סביבה תומכת והוגנת וכך ירגישו בטוחים. הערכה מדויקת והוגנת של ביצועי התלמידים נחוצה בתהליך רכישת ההשכלה. מרכיבים חשובים של הוגנות הם יכולת חיזוי, ציפיות ברורות ותגובה עקבית וצודקת לחוסר יושר. המורים זכאים לצפות גם הם ליחס הוגן, לא רק מהתלמידים, אלא גם מעמיתיהם ומהסגל המנהלי.

דוגמאות מתוך המאמר להוגנות:

· להתייחס לכל אחד מחברי הקהילה האקדמית ללא משוא פנים.
· להציג תמיד נתוני אמת.
· למסור מידע עדכני, מקיף מהימן ובהיר, תוך אזכור מקורות המידע.
· להודות כשאינו יודע ולהשלים כשנדרש. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה