יום רביעי, 16 בדצמבר 2015

תאוריות למידה ומטה קוגניציה



תאוריות למידה ומטה קוגניציה

הלומדות שבחרנו מתוך האתר של מיה הן: 


1.לומדת אנגלית
2.לומדת מוסיקה
3.לומדת סיפרייה 


לומדת אנגלית- תאוריה בהביוריסטיית




גישה זו רואה את הלמידה כשינוי בהתנהגות הניתנת לצפייה ומתרחשת דרך גירוי, תגובה ומשוב מידי. הדגש הוא בחיזוק התגובה הרצויה כך יגדלו הסיכויים שתגובה זו תחזור על עצמה בהופעת הגירוי המתאים.
הגישה הבהביוריסטית בלומדת אנגלית מיושמת ע"י חזרתיות וגירויים חוזרים של מילים ושירים, תרגילי שינון וחזרה ומשוב מידי.



 לומדה זו מקנה-
  • רכישת מיומנויות אוטומטיות 
  • הקניית ידע מדויק 
  • רכישת אוצר מילים 


לומדות מוזיקה וספרייה תאוריה קוגנטיבית-

תאוריה זו פותחה על מנת לשכלל את התאוריה הבהביוריסטית לאחר שנחשפה לביקורות נוקבות מצד הפסיכולוגיים. עפ"י הגישה הקוגניטיבית, ידע הוא ישות שאפשר להעבירו ישירות מהמורה (או מתוצר לימודי מתוקשב) אל התלמיד. תפקידו של התלמיד- לרכוש את הידע ולעבדו. גישה זו מתאימה ביותר להבנת מושגים, תהליכים ותופעות. הידע נרכש תוך כדי 'פגישה עם גירוי'. הלומד בונה לעצמו את מטעני הידע האישיים בהתאם לידע קוגניטיבי קודם שיש לו ובהתאם למודלים המוכרים בהקשר שבו מתקיימת הפעילות. כתוצאה מכך המוח נבנה ומסתעף יום יום. גירוי מסוג זה יכול להיות תבניות המוכרות מהעבר בהקשר לימודי זה. בתהליך זה בונה הלומד את הידע שלו על ידי יצירת מאגר קשרים בין ידע קיים לידע חדש. פעמים רבות תהליך זה מתקיים תוך כדי בניית תוצר ממשי, יכול להביא את הלומד להבנייה של ידע על בסיס התנסותו האישית. על התוצר להיות מוחשי, אישי ומשמעותי, הוא מתייחס לחשיבות של תהליך הבנייה מוחשי כתומך בתהליך ההבנייה המנטאלית בראשו של הלומד.


לומדת מוזיקה


בלומדת המוזיקה חמישה משחקים הנחלקים לשני סוגים:
1. משחקים היוצרים צלילים או מנגינות ע"י הילדים.
2. משחקים בהם הילדים לומדים להכיר כלי נגינה וצליליהם ומתרגלים זיכרון שמיעתי.
מטרת המדור היא לפתח יכולות ומיומנויות מוזיקליות כגון:

  • היכרות עם מגוון כלי נגינה 
  • זיכרון מוזיקלי 
  • יכולת אלתור ויצירה 
  • תפיסה של מבנה מוזיקלי 
  • הבחנה במקצבים שונים 
  • חוש קצב 
  • אבחנה ומיון הכלים לפי אופן הפקת הצליל 
  • שחזור רצף מוזיקלי 
לדוגמא- רכבת השירים-
מטרת המשחק היא לבנות שיר מוכר מחלקיו. הילדים בונים רכבת מארבעה קרונות. כל קרון מייצג קטע מהשיר. אם מניחים את הקרונות על המסילה בסדר הנכון – הרכבת נוסעת ומשמיעה את השיר. אם מניחים את הקרונות בסדר אחר, ניתן לשמוע את ה"שיר" שנוצר, באמצעות לחיצה על האור הירוק ברמזור, אולם הרכבת לא תיסע.

לומדת סיפרייה


http://www.hasifriya.org.il

יכולת קריאה ואוצר מילים עשיר קשורים באופן ישיר להישגים לימודיים, למעורבות בתהליכים חברתיים ולהגשמה עצמית. קיים קשר ישיר בין כמות הקריאה לבין הבנת הנקרא, שטף מילולי וידע כללי.
לומדה זו תורמת ל-

  • שיפור מיומנות הקריאה 
  • העשרת אוצר מילים 
  • הבנת הנקרא 
  • מעורבות בתהליכים חברתיים ולהגשמה עצמית

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה